Zespół analityczny MINTI Shop przeprowadził badania, dotyczące zwyczajów kosmetycznych Polek mieszkających w dużych miastach. Z przedstawionych analiz można dowiedzieć się m.in.:
- W których miastach kobiety najczęściej chodzą do kosmetyczki i najwięcej wydają na kosmetyki?
- Ile kosmetyków posiadają mieszkanki polskich miast?
- Jak często kobiety z dużych miast chodzą do kosmetyczki?
- Jak dużo wydają one na kosmetyki?
- Czy zwyczaje kosmetyczne różnią się w zależności od miasta zamieszkania?
- Czym kierują się mieszkanki miast, kupujących kosmetyki?
- Jaki typ cery dominuje pośród Polek?
- Jak często kobiety borykają się z problemami z cerą?
Kosmetyczny ranking miast – które miasta w nim królują?
Główne zestawienie „najbardziej kosmetycznych miast” powstało z uwzględnieniem procentowego udziału kobiet z danego miasta, które:
- Wydają na kosmetyki więcej niż 300 złotych miesięcznie
- Chodzą do kosmetyczki częściej niż raz w miesiącu
- Posiadają więcej niż 20 kosmetyków.
Na podium uplasowały się Poznań, Wrocław oraz Warszawa.
Poznań okazał się miastem, w którym najwięcej kobiet (63,9%) posiada więcej niż 20 kosmetyków. Tu także duża grupa pań odwiedza kosmetyczkę parę razy w miesiącu (21,3%).
We Wrocławiu najwięcej kobiet wydaje na kosmetyki więcej niż 300 złotych miesięcznie (aż 30,9%). To Wrocławianki także chodzą najczęściej do kosmetyczki przynajmniej kilka razy w miesiącu (robi to 26,5% z nich).
Warszawa uplasowała się na trzecim miejscu głównie przez wzgląd na drugie miejsce w rankingu liczby posiadanych kosmetyków (więcej niż 20 ma 61,6% mieszkanek Warszawy).
Na kolejnych miejscach znalazły się Katowice, Lublin, Bydgoszcz i Kraków. Na samym dole rankingu znalazły się Gdańsk, Szczecin oraz Łódź. Łódź jest miastem, w którym najmniej pań posiada przynajmniej 20 kosmetyków (zaledwie 33,8 – blisko 30 punktów procentowych mniej niż w Poznaniu!). Gdańsk to miasta, w którym najmniejsza liczba kobiet chodzi do kosmetyczki częściej niż raz w miesiącu (10,7%). Niewiele więcej jest ich w Szczecinie (12,5%).
Liczba kosmetyków i wydatki na nie
Ponad połowa mieszkanek polskich miast posiada więcej niż 20 kosmetyków – aż 53,1%. 10 – 20 kosmetyków: 38,3%. Kobiety, które mają w swoich szafkach zaledwie kilka sztuk produktów kosmetycznych (poniżej 10) są stosunkowo nieliczne: takiej odpowiedzi udzieliło 8,1%.
W świetle takich danych nie dziwi, że Polki mieszkające w dużych miastach deklarują stosunkowo duże wydatki na kosmetyki. 68% przeznacza na ten cel powyżej 150 złotych. (W tym: 16% więcej niż 300 złotych). Mniej niż 150 złotych wydaje 42%.
Co ciekawe, o ile więcej niż 300 złotych na kosmetyki najchętniej przeznaczają panie z Wrocławia, o tyle w grupie wydającej więcej niż 150 złotych dominują mieszkanki Łodzi – 84,5%. Drugą ciekawostką jest fakt, że najniższy odsetek osób, które wydają więcej niż 150 złotych, odnotowano w Poznaniu (zwycięzcy w rankingu ogólnym). Więcej niż 150 złotych przeznacza tam na zakupy kosmetyczne tylko 41,7% pań.
55,5% respondentek zadeklarowało, że chodzi do salonów kosmetycznych rzadziej niż raz w miesiącu. 28,3% korzysta z usług kosmetyczki raz w miesiącu, a 16,2% – kilka razy w miesiącu.
Jeśli chodzi o panie, które odwiedzają salony kosmetyczne częściej niż raz w miesiącu, najczęściej robią to mieszkanki Wrocławia, Poznania i Łodzi. Jeżeli jednak połączymy w jedną kategorię osoby, chodzące do salonów raz w miesiącu i kilka razy w miesiącu, na pierwsze miejsce wysuwa się Łódź – tutaj aż 78,8% kobiet bywa w salonie kosmetycznym najmniej raz miesięcznie. Drugie miejsce zajmuje Wrocław – 73,8%. Jest to duża różnica w porównaniu z zajmującymi dwie najniższe pozycje w rankingu Krakowem (36,6%) oraz Gdańskiem (28,2%).
Czym kierują się Polki kupując kosmetyki i czy wierzą w ich skuteczność?
Respondentki zostały zapytane także o to, czym kierują się wybierając kosmetyki i kiedy je kupują. Kryterium najczęściej wskazanym jako decydujące o zakupie był skład – wybrało go aż 36,3% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się opinie ekspertów – z 31%. Kolejne wskazania to kolejno marka (15,5%), cena (13%) oraz ekologia (4,2%).
Jeśli chodzi o to, kiedy kobiety najczęściej kupują kosmetyki, największa grupa respondentek (35,5%) deklaruje, że robi to, gdy produkty są na promocji. 30,5% dokonuje zakupu, gdy kosmetyki się im kończą, a 34%, kiedy mają na to ochotę.
Dane te pokazują, że dla dużej grupy respondentek przy zakupach istotna jest przede wszystkim jakość produktów. Jednocześnie cena również ma znaczenie – tym, co może skłonić do dokonania zakupu w wielu przypadkach jest promocja. Polki nie są też szczególnie przywiązane do konkretnych marek.
Zdecydowana większość Polek wierzy także, że stosowanie kosmetyków może być efektywne. Na pytanie „czy wierzysz w skuteczność stosowanych kosmetyków” 80,1% odpowiedziało „tak”, 7,4% „nie”, a 12,5% – „nie wiem”.
Podsumowanie
Większość mieszkanek polskich miast zwraca uwagę na pielęgnację urody i wierzy, że pomocne przy tej są kosmetyki. Na zakupy przeznaczają zazwyczaj więcej niż 150 złotych, a w swoim posiadaniu mają przynajmniej dziesięć różnych kosmetyków. Jednocześnie regularne wizyty u kosmetyczki nie są jeszcze w Polsce – nawet w największych miastach – tak popularne jak w krajach zachodnich (55,5% odwiedza salony rzadziej niż raz w miesiącu).
W naszym kraju najczęściej spotykany typ skóry to cera mieszana. Przy decyzjach zakupowych Polki zwracają uwagę w pierwszej kolejności na skład produktu. Jednocześnie jednak na zakup duży wpływ mają promocje.
Najważniejsze wnioski z przeprowadzonego badania
- Poznań, Wrocław oraz Warszawa na podium miast, w których kobiety najbardziej zwracają uwagę na urodę i pielęgnację,
- Poznań, Lublin i Warszawa miastami, w których kobiety posiadają najwięcej kosmetyków,
- Łódź, Wrocław i Katowice miastami, w których najwięcej kobiet wydaje na kosmetyki więcej niż 150 złotych miesięcznie,
- Wrocław, Poznań i Bydgoszcz miastami, w których kobiety najczęściej chodzą do salonów kosmetycznych (przynajmniej raz w miesiącu),
- Katowice, Wrocław i Łódź miastami, w których kobiety najczęściej posiadają mniej niż 20 kosmetyków,
- Warszawa, Kraków i Łódź miastami, w których duża grupa kobiet chodzą do salonów stosunkowo rzadko – mniej niż raz w miesiącu,
- Poznań miastem, w którym najwięcej kobiet deklaruje posiadanie przynajmniej 20 kosmetyków (63,9%) oraz chodzi do kosmetyczki kilka razy w miesiącu (21,3% – 2 miejsce pod tym względem),
- Kraków jest jednym z miast, w których kobiety przeznaczają na kosmetyki najniższe sumy – zajął przedostatnie miejsce w rankingu miast, gdzie wydatki te przekraczają 150 złotych miesięcznie,
- W Gdańsku najniższy jest odsetek kobiet chodzących do kosmetyczki przynajmniej raz w miesiącu – 28,2%. Gdańsk zajął także 3 miejsce od końca pod względem wydatków powyżej 150 złotych (51,6%),
- Łódź jest miastem, w którym najczęściej kobiety chodzą do kosmetyczki przynajmniej raz w miesiącu i zwykle przeznaczają na zakupy kosmetyczne więcej niż 150 złotych,
- Jedynie 58% mieszkanek największych miast może pozwolić sobie na wydatki powyżej 150 zł miesięcznie na kosmetyki,
- Zaledwie 53,6% respondentek ma w domu więcej niż 20 kosmetyków do pielęgnacji,
- Kobiety kupując kosmetyki kierują się najbardziej składem produktu (36,3%) i opiniami ekspertów (31%),
- Największa część przebadanych Polek deklaruje cerę mieszaną (52%),
- Aż 65,5% przebadanych Polek boryka się z problemami ze skórą.
Więcej wniosków i informacji o badaniu można znaleźć w pełnym raporcie, dostępnym pod adresem:
https://mintishop.pl/Kosmetyczny-ranking-miast-Jak-kobiety-z-najwiekszych-miast-podchodza-do-urody-i-pielegnacji-blog-pol-1635341611.html
Metodologia
Raport został przygotowany w oparciu o ankiety online. Respondentki odpowiadały na następujące pytania:
- Ile miesięcznie wydajesz na kosmetyki?
- Ile średnio posiadasz kosmetyków?
- Jak często chodzisz do salonów kosmetycznych?
- Czym kierujesz się wybierając kosmetyki?
- Kiedy kupujesz kosmetyki do pielęgnacji?
- Czy wierzysz w skuteczność stosowanych kosmetyków?
- Czy masz problemy ze swoją cerą (np. atopowe zapalenie skóry, naczynka, trądzik lub inne)?
- Jaki posiadasz typ cery?
- Miasto, w którym mieszkasz
- Twój wiek
- Twoja płeć
Badania zostały przeprowadzone w okresie lipca i sierpnia 2021 roku za pomocą ankiet online. W badaniach wzięło udział 1012 kobiet z 10 największych Polskich miast – Warszawa, Kraków, Katowice, Poznań, Szczecin, Lublin, Gdańsk, Łódź, Bydgoszcz oraz Wrocław.
Główny ranking został stworzony na podstawie:
- stosunek kobiet w danym mieście wydających na kosmetyki ponad 300 zł miesięcznie
- stosunek kobiet w danym mieście posiadających co najmniej 20 kosmetyków do pielęgnacji
- stosunek procentowy kobiet w danym mieście, które chodzą do salonów kosmetycznych co najmniej raz w miesiącu
Stosunek procentowy został przeliczony na punkty (1% = 1 punkt).
Zapraszamy też do lektury innych artykułów z kategorii uroda, w której między innymi podpowiadamy co wybrać dezodorant czy antyperspirant oraz przedstawiamy właściwości i zastosowanie oleju z drzewa herbacianego.