Jakie są właściwości witaminy D3?

Jeszcze do niedawna bardzo mało osób było świadomych tego, jak ważna w organizmie jest witamina D3. Choć w społeczeństwie pojawia się coraz więcej informacji o jej znaczeniu w organizmie, to niestety wciąż wielu z nas posiada jej deficyt w organizmie. Co więcej, wiele schorzeń swój początek posiada w zbyt niskim stężeniu tej substancji. W dzisiejszym wpisie przedstawiamy więc, dlaczego tak ważna jest witamina D3, jak dostarczać ją do organizmu, a także czym grozi zarówno niedobór, jak i nadmiar tej substancji. Zapraszamy do lektury!




W tym artykule znajdziesz:
1. Dlaczego witamina D3 jest ważna?
2. Witamina D3 – właściwości
3. Witamina D3 – w czym się znajduje?
4. Objawy niedoboru witaminy D
5. Skutki niedoboru witaminy D3
6. Jak uzupełnić niedobór witaminy D3?


Dlaczego witamina D3 jest ważna?

Rola witaminy D3 w organizmie jest wręcz nieoceniona. Jej głównym zadaniem jest ochrona organizmu przed osteoporozą, ponieważ umożliwia właściwą mineralizację kośćca. Jest to także element powszechnej profilaktyki umożliwiającej zapobieganie krzywicy u dzieci. Dodatkowo udowodniono, że chroni organizm przed rozwojem chorób autoimmunologicznych i nowotworów, a oprócz tego stosowanie witaminy D3 pozwala na zachowanie właściwej pracy tarczycy oraz całego układu nerwowo-mięśniowego – wyjaśnia przedstawiciel marki Swanson.

Poziom stężenia witaminy D3 w organizmie jest powszechnie lekceważony. W konsekwencji powszechny jest jego deficyt. Szacuje się, że aż 80-90% społeczeństwa zmaga się z nim. Specjaliści alarmują, że zbyt niski poziom witaminy D3 może stać się jednym z najistotniejszych problemów medycznych.

Witamina D3 – właściwości

Optymalny poziom witaminy D3 w organizmie posiada ogromne przełożenie na profilaktykę chorób zębów i kości, ponieważ jest istotna podczas procesu wchłaniania i wykorzystywania wapnia i fosforu. W ten sposób można zapobiec upośledzeniu mineralizacji kości, co powiązane jest z rozwojem krzywicy, osteopenii i osteoporozy.



Rola witaminy D3 jest dostrzegalna także w funkcjonowaniu układu nerwowego, ponieważ wpływa na utrzymanie jakości snu. W przypadku kobiet w ciąży zmniejsza ryzyko rozwoju zaburzeń autystycznych u dziecka.

Witamina D3 przekłada się również funkcjonowanie układu odpornościowego, ponieważ wykazuje działanie przeciwbakteryjne, antyproliferacyjne i antynowotworowe. Część badań wskazuje, że zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na grypę, co może mieć ścisły związek z ze zmniejszoną ekspozycją na słońce.

Witamina D3 – w czym się znajduje?

Jednym z najprostszych sposób pozwalających na uzupełnienie poziomu witaminy D3 w organizmie jest ekspozycja na słońce. Badania przedstawiają, że wystarczający jest czas od 15-30 minut w ciągu dnia, jednak w Polsce jest to utrudnione ze względu na kąt padania promieni słonecznych.

Witamina D3 znajduje się również w pożywieniu. Dostępna jest przede wszystkich w tłustych rybach, np. węgorz, łosoś, śledź, makrela, tuńczyk, jak i również w tranie. Osoby, które chcą zwiększyć poziom witaminy D3 w organizmie powinny zwiększyć obecność wątróbki, żółtek jaj i grzybów w swojej diecie.

Alternatywnym rozwiązaniem umożliwiającym uzupełnienie witaminy D3 jest suplementacja, np. witaminą D3 Swanson, choć przed rozpoczęciem przyjmowania tej substancji warto zbadać poziom witaminy D3 w organizmie i kontrolować jego wzrost regularnie, ponieważ w ten sposób można swobodnie dopasowywać odpowiednią dawkę witaminy.

Objawy niedoboru witaminy D3

Organizm na wiele sposobów potrafi przedstawić, że poziom witaminy D3 jest zbyt niski, jednak są one charakterystyczne dla innych schorzeń i łatwo utożsamić je z zupełnie odmienną przyczyną.

Do najczęściej występujących objawów witaminy D3 należy zaliczyć:

  • bóle kości i mięśni,
  • zbyt szybkie przemęczanie, ogólne osłabienie organizmu i spadek odporności,
  • bezsenność,
  • biegunki,
  • występowanie chorób przyzębia,
  • zaburzenia apetytu,
  • nadciśnienie,
  • nadwaga
  • odczucie bólu skóry.

W przypadku niemowląt i małych dzieci o niedoborze witaminy D3 świadczy:

  • powolny proces zrastania ciemiączka,
  • krzywica żeber, kości;
  • płaska główka i charakterystyczne guzy czołowe,
  • opóźnienie wzrostu,
  • występowanie zaparć.

Skutki niedoboru witaminy D3

Utrzymujący niedobór witaminy D3 posiada bezpośrednie przełożenie na częściej występujące złamania i skrzywienia w obrębie układu kostnego, co przekłada się także na zniekształcenie sylwetki. Dodatkowo dochodzi do zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego i zapalenia skóry. Występuje nasilone wypadanie zębów i zwiększona tendencja rozwoju chorób autoimmunologicznych. Alarmujący jest także wzrost ilości zachorowań na nowotwory piersi, prostaty i jelita grubego, a także przyspieszenie procesu starzenia. Skutek niedoboru witaminy D rzutuje także na zwiększone prawdopodobieństwo osteoporozy i osteomalacji, czyli rozmiękczania kości.

Jak uzupełnić niedobór witaminy D3?

Powyższe aspekty, które odnoszą się do niedoboru witaminy D dodatkowo przemawiają za kontrolowaniem jej stężenia w organizmie, a także do przykładania większej uwagi do dostarczania jej do organizmu. W konsekwencji warto na bieżąco ją uzupełniać, co odbywa się poprzez:

  • codzienną ekspozycję na działanie promieni słonecznych (od 15 do 20 minut). Istotne jest, aby odsłonić jak największą możliwą wówczas część ciała.
  • posiadaniu zbilansowanej diety, czyli spożywaniu: ryb morskich, jajek, produktów mlecznych, wątróbki, olejów roślinnych i serów pleśniowych.

Zapraszamy też do lektury innych artykułów z kategorii zdrowie, w której między innymi wyjaśniamy skąd bierze się wzdęty brzuch przed okresem oraz co to są neutrofile.