Type to search

Dieta

Ramen czyli jedna z najpopularniejszych japońskich zup. Czy jest zdrowy?

Share
Ramen czyli jedna z najpopularniejszych japońskich zup. Czy jest zdrowy?

Co to jest ramen?

Ramen to tradycyjne japońskie danie, wykonywane na bazie rosołu, makaronu i różnych dodatków dobieranych w zależności od wersji dania oraz regionu. Jednym z najważniejszych elementów tej popularnej w ostatnich latach zupy jest dodatek w postaci mięsa, ryby, sosu sojowego, miso (pasty ze sfermentowanej soi) lub grzybów. Jest to zupa która uchodzi za fast food, choć świetnie definiuje kulturę jedzenia w Japonii w XXI wieku. Skąd ramen wziął się w Japonii, czy jest zdrowy i jakie ma wartości odżywcze? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu! Zapraszamy do krótkiej lektury!

Skąd ramen wziął się w Japonii?

Ramen jest kojarzony głównie z Japonią, choć swoje początki miał w Chinach. Nie wiadomo jednak w jakich okolicznościach oraz latach trafił do kraju kwitnącej wiśni. Są dwie teorie wyjaśniające pochodzenie tej niezwykle aromatycznej zupy. Pierwsza mówi o uczonym Shu Shunsui, który uciekł do Japonii z Chin i rozpoczął gotować ramen na wyspie, natomiast druga mówi o chińskich kucharzach którzy na początku XX wieku otworzyli w Tokio sklep w którym oferowali makaron o nazwie „Shina Soba”, i który stał się podstawą ramenu. I choć nie wiadomo czy któraś z teorii ma coś wspólnego z rzeczywistością, to z pewnością należy powiązać pojawienie się ramenu w kulinarnej kulturze Japonii z otwarciem chińskich portów, po wielu latach izolacji na arenie międzynarodowej.

Ramen zyskał na popularności szczególnie po II Wojnie Światowej, gdy Japonia po wielu latach wojny zwiększyła import pszenicy, który jest niezbędny do wyrobu makaronu ramen. To właśnie zrzucenie bomby atomowej która zniszczyła pola uprawne zmusiło Japończyków do importu większych ilości wspomnianej pszenicy oraz smalcu, które są podstawą ramenu. W ten sposób aromatyczna i niezwykle odżywcza zupa stała się głównym posiłkiem wśród większości ludności Japonii.

Na chwilę obecną ramen jest daniem kultowym, nie tylko w samej Japonii, ale i na całym świecie gdzie obok sushi jest kojarzony bezpośrednio z kuchnią japońską. W każdym dużym mieście podają go setki, a nawet tysiące restauracji.

Jakie są rodzaje zupy ramen?

Ramen podaje się w miskach, a do jego jedzenia używa się łyżki, natomiast do pozostałych składników używa się pałeczek. Co istotne japońska kultura nakazuje głośno siorbać podczas jedzenia ramenu, gdyż jest to oznaka uznania dla posiłku i kucharza.

Tradycyjna zupa jest gotowana z bardzo różnych składników, choć baza jest ta sama – gotowany rosół na bardzo dużej ilości kości wieprzowych oraz smażony, pszenny makaron z mąki, wody, soli i kansui. Jako dodatków, często używa się między innymi:

  • plastry wieprzowiny,
  • jajko na twardo,
  • por,
  • kukurydzy,
  • kiszonych pędów bambusa,
  • kiełki fasoli,
  • masła.

Jakie rodzaju zupy ramen wyróżniamy? W zależności od regionu, serwuje się:

  1. Sapporo ramen (miso ramen) – bardzo pożywna i rozgrzewająca zupa, zawierająca miso, kukurydzę, masło, siekaną wieprzowinę oraz czosnek.
  2. Kitakata ramen – zupa wyróżniająca się grubymi kluskami, wykonana na bazie bulionu gotowanego na wieprzowinie oraz japońskich suszonych sardynkach.
  3. Tokio ramen (shoyu ramen) – zupa gotowana na kurczaku z sosem sojowym, oraz bulionem dashi. Jako dodatków używa się jajka na twardo, nori (jadalne wodorosty), szpinak, krojoną wieprzowinę oraz cebulę dymkę.
  4. Yokohama ramen – zupa przygotowywana na bulionie wieprzowym z dodatkiem sosu sojowego z grubszymi kluskami.
  5. Hakata ramen – w przeciwieństwie do swoich poprzedników jest to bardzo jasna i gęsta zupa, gotowana na kościach wieprzowych, podawana z cieńszym makaronem.
  6. Tonkotsu ramen – zupa wywodząca się z miasta Fukuoka, mająca mlecznobiały kolor, który jest wynikiem sporych ilości tłuszczu oraz kolagenu wyekstrahowanych z kości wieprzowych podczas kilku dni gotowania

Kalorie i wartości odżywcze zupy ramen

Nie da się jednoznacznie określić dokładnej kaloryczności ramenu, gdyż danie różni się w zależności od przepisu według którego jest przygotowane. Warto jednak wspomnieć iż jest to bardzo sycąca zupa, mająca objętość zazwyczaj w granicach 600-700 ml, więc jej kaloryczność waha się od 500 do nawet 800 kalorii.

Ramen jest bogaty w węglowodany, tłuszcze nasycone, oraz sód. Bazą zupy jest rosół gotowany na kościach, dzięki czemu w daniu znajduje się białko, kolagen, witaminy z grupy B, witamina A oraz potas i żelazo.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *