Type to search

Odżywianie Zdrowie

Detoks po świętach

Share
Detoks po świętach

Dieta oczyszczająca po świętach

Święta to okres w którym zjadamy więcej niż zazwyczaj, dodatkowo wybierając potrawy obfitujące w tłuszcze oraz cukry co wiąże się z naszą tradycją. Aby oczyścić organizm z niezdrowych składników po kilkudniowym obżarstwie, warto zastosować tak zwaną dietę oczyszczającą która jest niezbędna aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Co to jest dieta oczyszczająca, i jak zrobić detoks po świętach? Tego dowiecie się w dzisiejszym artykule!

Na czym polega dieta oczyszczająca?

Głównym zadaniem diety oczyszczającej jest dostarczenie do organizmu jaka największej ilości składników odżywczych, które wykazują działanie odtruwające organizm i wspomagające wydalanie toksyn oraz złogów zalegających w jelitach. Dietę oczyszczającą dzielimy na dwie fazy:

Dieta oczyszczająca – faza pierwsza

Pierwsza faza trwająca zazwyczaj około 2-3 dni, to okres w którym stosujemy dietę niskokaloryczną, dostarczającą około 1000-1200 kcal dziennie. W skład jadłospisu wchodzą przede wszystkim warzywa i owoce, najlepiej w postaci surowej lub ugotowane na parze (ewentualnie w wodzie). Bardzo ważne jest aby nie traktować detoksu jako diety odchudzającej i stosować dłużej niż 3 dni, ponieważ może to prowadzić do do osłabienia organizmu, spadku koncentracji i odporności oraz spowolnienia metabolizmu. Pamiętajmy że faza pierwsza jest przeznaczona dla osób zdrowych.

Dieta oczyszczająca – faza druga

Druga faza jest znacznie mniej rygorystyczna niż pierwsza, ponieważ kaloryczność dopasowujemy do potrzeb naszego organizmu. Do jadłospisu włączamy razowe produkty zbożowe, które należy spożywać przynajmniej raz dziennie, oraz chude mięso, ryby, i przetwory mleczne. Fazę drugą stosujemy około 10-14 dni do pełnego oczyszczenia organizmu.

Co można jeść podczas diety oczyszczającej?

Jadłospis powinniśmy opierać wyłącznie o zdrowe produkty, wykazujące działanie oczyszczające. Zaliczamy do nich między innymi jabłka, owoce granatu, grejpfruty, awokado, cytryny, rukolę, kapustę, brokuła, kalafiora, buraka, czosnek, imbir, siemię lniane oraz pietruszkę. Większość z wspomnianych produktów zawiera duże ilości błonnika regulującego pracę jelit, oraz ma działanie antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe. Podczas poświątecznego detoksu, konieczne jest wypijanie płynów w ilości około 2 litrów dziennie, co przyspieszy usuwanie toksyn z organizmu. Wybieramy głównie wodę, zieloną i białą herbatę, oraz napar z pokrzywy, kopru włoskiego i rumianku. Podczas diety oczyszczającej musimy zrezygnować ze wszelkiego rodzaju używek, takich jak alkohol, czy papierosy, oraz przetworzonego pokarmu, czyli np. fast foodów. Całkowicie eliminujemy cukier, sól, oraz białe pieczywo i makaron. Detoks po świętach nie tylko pozwoli na oczyszczenie organizmu, ale też może być wstępem do nauki zdrowego odżywiania.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *