Type to search

Odżywianie Zdrowie

Awokado – właściwości i wartości odżywcze

Share
Czy warto jeść awokado?

Czy warto jeść awokado?

Awokado to wciąż bardzo niedoceniany owoc, który niezwykle łatwo przyrządzić, a w dodatku posiada wiele niesamowitych właściwości leczniczych i wartości odżywczych! Czy warto jeść awokado, i jak je przygotować, aby nie ściemniało po obraniu ze skórki? Tego dowiecie się w dzisiejszym artykule!

Awokado czyli owoc pełen wartości odżywczych!

Awokado jest bardzo często pomijanym owocem przy układaniu jadłospisu przez dietetyków, ze względu na swoją kaloryczność oraz wysoką zawartość tłuszczów. Czy słusznie? Zdecydowanie nie! Awokado dzięki zawartości kwasu oleinowego obniża poziom cholesterolu, a zawarty w nim potas reguluje ciśnienie krwi. W przeciwieństwie do większości popularnych owoców, w awokado mało jest cukrów prostych, natomiast jest bogatym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 9 (około 20-30% zawartości). Awokado zawiera też sporą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6, które doskonale wpływają na organizm. Dodatkowo wspomniany owoc zawiera sporą ilość silnych przeciwutleniaczy, takich jak witaminy C, E i A, mających działanie przeciwnowotworowe. Warto również wspomnieć że jedzenie awokado wpływa pozytywnie na oczy za sprawą zawartości luteiny i zeaksantyny.

Awokado i cholesterol

Choć wśród ludzi wciąż panuje przekonanie że awokado podwyższa poziom cholesterolu, powoli zaczynamy się przekonywać do tych egzotycznych owoców. W średniej wielkości awokado (około 300 gram), jest około 45 gram tłuszczu, aczkolwiek jest to tłuszcz dobroczynny dla zdrowia. Beta – sitosterol znajdujący się w jednonienasyconych tłuszczach pozwala obniżać poziom złego cholesterolu. To właśnie dzięki niemu, awokado będzie też dobrym wyborem dla osób chorujących na miażdżycę.

Ile kalorii ma awokado?

Choć awokado zawiera niewiele cukru, to ze względu na tłuszcz jest najbardziej kalorycznym owocem spośród wszystkich. W 100 gramach awokado znajduje się aż 160 kcal, co sprawia że powinniśmy dokładnie kontrolować jego ilość. Można go spożywać nawet przy dietach z ujemnym bilansem kalorycznym za sprawą sporej sytości. Jak dowodzą naukowcy z University of California, awokado może pomóc kontrolować apetyt. Jego spożycie sprawia że uczucie sytości utrzymuje się dłużej i spada ochota na podjadanie między posiłkami.

Jak jeść awokado?

Na początku, musimy sobie poradzić z dość sporą pestką. Nacinamy owoc wzdłuż, następnie chwytamy owoc po obu stronach, przekręcamy każdą połowę w przeciwnym kierunku i wyjmujemy pestkę. Awokado możemy spożywać zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej. Doskonale sprawdza się w formie pasty, gdy rozdrobnimy go z przyprawami, i np. pomidorami. Miąższem można smarować chleb, używając awokado zamiast masła. Sam owoc świetnie sprawdza się też do sałatek, polepszając ich konsystencję.

Jakie awokado wybierać w sklepie?

Kupując awokado wybierajmy owoce miękkie, ale nie sprawiające wrażenia zbyt dojrzałych. Jedna z odmian (Hass) czernieje po dojrzeniu, natomiast w przypadku pozostałych, owoc należy lekko ścisnąć, by sprawdzić jego poziom dojrzałości. Po zakupie niedojrzałe awokado najlepiej trzymać przez kilka dni w temperaturze pokojowej, natomiast dojrzałe owoce przechowujemy w lodówce.

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *